Catégorie de compétence:
Domaine de compétence:

1.5 – Présenter adéquatement ses qualifications en développement de carrière

Objet et contexte

Les professionnelles et professionnels du développement de carrière (PDC) présentent leurs qualifications (formation professionnelle et titres de compétence) et affiliations professionnelles avec exactitude afin de protéger l’intégrité de leur pratique.

Démonstration de la compétence

Les PDC doivent être en mesure d’accomplir les tâches suivantes :

  • D1. Se conformer aux directives d’utilisation des titres et marques de certification (p. ex. professionnel·le dudéveloppement de carrière certifié·e [PDCC]) :
    • Les marques de certification doivent être affichées et reproduites conformément aux lignes directrices établiespar l’organisme responsable.
  • D2. Signaler l’utilisation non autorisée des titres et marques de certification.
  • D3. Lorsque les client·e·s ont une compréhension erronée du champ de pratique :
    • Fournir une explication claire de ses qualifications.
    • Expliquer les limites de ses qualifications.
    • Rectifier les malentendus ayant trait aux qualifications.
  • D4. Dans le contexte d’une déclaration publique :
    • Préciser clairement si l’on parle en son propre nom ou au nom de sa profession.

Connaissances et compréhension

Les PDC doivent connaître et comprendre les éléments suivants :

  • C1. Directives d’utilisation des titres et marques de certification

Variables contextuelles

Les PDC doivent être en mesure d’exercer cette compétence dans les contextes suivants :

Aucun

Glossaire et principales références

Termes

Termes du secteur employés dans la norme définie ici, s’il y a lieu

Marque de certification : illustrations ou logos qui ne peuvent être utilisés que par les personnes détenant une certification spécifique.

Sources d’information et ressources

Aucun

Échelles de notation en fonction du contexte

Niveau de risque

Q: Quelles conséquences résultent de l’incapacité d’un ou d’une PDC à exercer cette compétence conformément à la norme?

Risk modéré: GRAVE

Fréquence

Q: À quelle fréquence et dans quelles conditions les PDC doivent-ils exercer cette compétence?

Fréquemment, dans le cadre de tâches régulières

Niveau de difficulté

Q: Comment évaluez-vous le niveau de difficulté lié à l’exercice de cette compétence dans des circonstances normales?

Aucune difficulté ou complexité

Temps nécessaire pour maîtriser la compétence

Q: Quel est le délai moyen ou le nombre minimal d’occurrences requises pour qu’une personne maîtrise la compétence conformément à la norme?

Afin d’assurer le bien-être des client·e·s, les PDC doivent maîtriser cette compétence dès leur entrée en fonction.

Autonomie

Les PDC exercent habituellement cette compétence sans supervision, et de façon individuelle.

Automatisation

Il est peu probable que cette compétence s’automatise.

Ressources, outils, équipements ou matériel requis

Aucun

Career Development Professional Centre

Code of Conduct

Help us cultivate a Centre we all enjoy by reviewing and following the Code of Conduct.

Our Purpose

Thank you for being a part of the Career Development Professional Centre. To ensure that all members have the best possible experience, we have a few ground rules that we ask everyone to adhere to. This code of conduct applies equally to every person in the community and is intended to foster an online space that is inclusive, safe, and welcoming to all.

Centre Rules

Be welcoming

We strive to be a place that welcomes and supports people of all backgrounds and identities. We aim to be a place that promotes excellence and innovation in career and workforce development. Please extend respect to all members; we all come from different backgrounds and levels of knowledge and there is no such thing as a stupid question.

Be respectful

We won’t all agree all the time, but when we disagree don’t let those disagreements turn into personal attacks. A place where people feel uncomfortable or threatened will not be a productive one. When having discussions in the online community, commenting on a library article, or participating in other Centre activities, strive for productive conversations around the content being presented, not the person behind the content. Any comments determined to be “hate speech” towards any individual or group will be deleted, and the user account may be locked until an investigation regarding the comment has been concluded. The user may be given a written warning or removed from the CPDC platform depending on the findings of the investigation.

Hate Speech could include and is not limited to:

  • Violent threats or language directed against another person
  • Discriminatory jokes, language, or materials
  • Defamatory or abusive language or materials
  • Profane or illegal materials
  • Advocating for, or encouraging, any of the above behavior

A good rule of thumb is to never say anything that you wouldn’t be comfortable with the world seeing or that you wouldn’t want anyone knowing came from you. We ask that you keep in mind the focus of this place, which is building excellence and innovation in career and workforce development for all individuals.

Be considerate of the purpose of the Centre

The Centre focuses on building excellence and discussing innovation in the career and workforce development field. The goal of the social learning community is to communicate goals, challenges, constructive feedback, and questions in relation to career and workforce development. The Centre should be a place for continued learning and development as well as a place to discuss the future of our field (solicitation without written consent by the Project or Advisory team, is strictly prohibited). Any post or comment that is determined to be soliciting any individual or group will be deleted, and the user account may be locked until an investigation regarding the post has been concluded. The user may be given a written warning or removed from the CPDC platform depending on the findings of the investigation.

Post your discussions or documents in the most appropriate group or topic

Especially within the social learning community, make reasonable efforts to ensure that posts and materials are allocated to the appropriate group or topic. This will prevent cluttering the feed and make it easier for everyone to find the information that they are seeking. Individuals who do this repeatedly will be contacted by one of the group admins and asked to follow these guidelines.

Privacy and Release of Information

CDPC-CEDC will not release your information to any third-party agencies.

Thank you and welcome to the CDPC