Catégorie de compétence:

3.3 – Aider la clientèle à régler et prévenir les conflits

Objet et contexte

Les professionnelles et professionnels du développement de carrière (PDC) aident leurs client·e·s à régler les conflits qui peuvent survenir dans leur vie professionnelle et personnelle. Cette approche vise à prévenir l’aggravation des problèmes et l’apparition de futurs conflits, et permet ainsi aux client·e·s de se concentrer sur leur démarche de développement de carrière.

Démonstration de la compétence

Les PDC doivent être en mesure d’accomplir les tâches suivantes :

  • D1. Discuter des conflits :
    • Identifier les personnes impliquées, le sujet du désaccord ainsi que les mesures prises.
    • Poser des questions ouvertes pour obtenir des clarifications.
    • Reformuler les propos des personnes impliquées pour s’assurer d’avoir compris.
    • Déterminer si le conflit relève du mandat des PDC et référer la personne vers d’autres ressources, s’il y alieu.
  • D2. Présenter des façons de gérer le conflit, par exemple :
    • Gérer la situation en privé.
    • Rester calme.
    • Trouver un terrain d’entente.
    • Porter attention aux comportements plutôt qu’aux personnalités.
    • Cerner les possibilités de compromis.
  • D3. Expliquer les façons de créer et de cultiver des relations saines, par exemple :
    • Formuler clairement son point de vue afin d’éviter les malentendus.
    • S’excuser lorsque requis.
    • Chercher à comprendre le point de vue de l’autre (c.-à-d. en pratiquant l’empathie).
    • Traiter les autres d’égal à égal.
  • D4. Établir un échéancier.
  • D5. Consigner les détails de la discussion.
  • D6. Faire un suivi.

Connaissances et compréhension

Les PDC doivent connaître et comprendre les éléments suivants :

  • C1. Code de déontologie

Variables contextuelles

Les PDC doivent être en mesure d’exercer cette compétence dans les contextes suivants :

Les PDC aident leur clientèle à résoudre des conflits de nature variée, incluant des conflits avec des partenaires, employeurs et d’autres prestataires de services.

Glossaire et principales références

Termes

Termes du secteur employés dans la norme définie ici, s’il y a lieu

Aucun

Sources d’information et ressources

Aucun

Échelles de notation en fonction du contexte

Niveau de risque

Q: Quelles conséquences résultent de l’incapacité d’un ou d’une PDC à exercer cette compétence conformément à la norme?

Risque minimal : RELATIVEMENT GRAVE

Fréquence

Q: À quelle fréquence et dans quelles conditions les PDC doivent-ils exercer cette compétence?

De manière inattendue (p. ex. en cas d’urgence)

Niveau de difficulté

Q: Comment évaluez-vous le niveau de difficulté lié à l’exercice de cette compétence dans des circonstances normales?

Difficulté ou complexité modérée

Temps nécessaire pour maîtriser la compétence

Q: Quel est le délai moyen ou le nombre minimal d’occurrences requises pour qu’une personne maîtrise la compétence conformément à la norme?

Les PDC doivent acquérir au moins une année d’expérience auprès d’un minimum de 40 client·e·s distincts représentant un large éventail d’individus.

Autonomie

Les PDC exercent habituellement cette compétence sans supervision et / ou avec supervision, et de façon individuelle.

Automatisation

Il est peu probable que cette compétence s’automatise.

Ressources, outils, équipements ou matériel requis

Aucun

Career Development Professional Centre

Code of Conduct

Help us cultivate a Centre we all enjoy by reviewing and following the Code of Conduct.

Our Purpose

Thank you for being a part of the Career Development Professional Centre. To ensure that all members have the best possible experience, we have a few ground rules that we ask everyone to adhere to. This code of conduct applies equally to every person in the community and is intended to foster an online space that is inclusive, safe, and welcoming to all.

Centre Rules

Be welcoming

We strive to be a place that welcomes and supports people of all backgrounds and identities. We aim to be a place that promotes excellence and innovation in career and workforce development. Please extend respect to all members; we all come from different backgrounds and levels of knowledge and there is no such thing as a stupid question.

Be respectful

We won’t all agree all the time, but when we disagree don’t let those disagreements turn into personal attacks. A place where people feel uncomfortable or threatened will not be a productive one. When having discussions in the online community, commenting on a library article, or participating in other Centre activities, strive for productive conversations around the content being presented, not the person behind the content. Any comments determined to be “hate speech” towards any individual or group will be deleted, and the user account may be locked until an investigation regarding the comment has been concluded. The user may be given a written warning or removed from the CPDC platform depending on the findings of the investigation.

Hate Speech could include and is not limited to:

  • Violent threats or language directed against another person
  • Discriminatory jokes, language, or materials
  • Defamatory or abusive language or materials
  • Profane or illegal materials
  • Advocating for, or encouraging, any of the above behavior

A good rule of thumb is to never say anything that you wouldn’t be comfortable with the world seeing or that you wouldn’t want anyone knowing came from you. We ask that you keep in mind the focus of this place, which is building excellence and innovation in career and workforce development for all individuals.

Be considerate of the purpose of the Centre

The Centre focuses on building excellence and discussing innovation in the career and workforce development field. The goal of the social learning community is to communicate goals, challenges, constructive feedback, and questions in relation to career and workforce development. The Centre should be a place for continued learning and development as well as a place to discuss the future of our field (solicitation without written consent by the Project or Advisory team, is strictly prohibited). Any post or comment that is determined to be soliciting any individual or group will be deleted, and the user account may be locked until an investigation regarding the post has been concluded. The user may be given a written warning or removed from the CPDC platform depending on the findings of the investigation.

Post your discussions or documents in the most appropriate group or topic

Especially within the social learning community, make reasonable efforts to ensure that posts and materials are allocated to the appropriate group or topic. This will prevent cluttering the feed and make it easier for everyone to find the information that they are seeking. Individuals who do this repeatedly will be contacted by one of the group admins and asked to follow these guidelines.

Privacy and Release of Information

CDPC-CEDC will not release your information to any third-party agencies.

Thank you and welcome to the CDPC