Historique du projet

Là où tout a commencé…

Reconnaissant que le monde du travail connaît des changements rapides et complexes, alimentés notamment par la pandémie de COVID-19, les avancées technologiques et les changements climatiques, le Centre des Compétences futures (CCF) a développé l’initiative « Parcours professionnels adaptables » (PPA) afin de maximiser la façon dont les services de carrière et d’emploi peuvent aider les Canadiennes et Canadiens à naviguer, à s’adapter et à s’épanouir dans un marché du travail en constante évolution.

Dans le cadre de l’initiative PPA, le CCF et Blueprint ADE se sont joints à un ensemble d’experts nationaux et internationaux et ont publié plusieurs documents de recherche qui ont généré des idées pour renforcer les services de carrière et d’emploi, soulignant des facteurs tels que les impacts de la fragmentation des systèmes et des politiques inefficaces, le besoin d’améliorer les connaissances et l’information sur le marché du travail de même que la suppression des obstacles à l’accès aux services.

Un thème récurrent de ces documents est la nécessité de soutenir davantage les professionnelles et professionnels dynamiques et talentueux qui offrent des services de carrière et d’emploi de première ligne. 

Pour répondre à ce besoin, la CCF a demandé au printemps 2022 à la Fondation canadienne pour le développement de carrière et à MixtMode Consulting d’étudier la faisabilité de la création d’un Centre d’expertise en développement de carrière qui se concentrerait sur six objectifs principaux:

Ce que souhaitent les acteurs du secteur

L’étude de faisabilité a été menée de février à mai 2022 et comprend:

Les professionnelles et professionnels en emploi du Canada n’ont pas été avares de détails! L’étude de faisabilité a fait ressortir une quantité incroyable d’informations sur ce qui fonctionne bien et moins bien dans le secteur et sur les façons dont un Centre d’expertise en développement de carrière peut être utile. Dans l’ensemble, le Centre et, plus particulièrement ses six objectifs, ont reçu un appui important.

Le Centre est un outil essentiel pour renforcer l’identité professionnelle de notre secteur. Il offre un soutien crucial pour la prestation de services de qualité à travers le pays et il constitue un moyen de relever le niveau afin de s’assurer que les Canadiennes et les Canadiens obtiennent les meilleurs services possibles, peu importe leur lieu de résidence et l’endroit où ils reçoivent des services de développement de carrière.

Puisque le financement fourni par le gouvernement du Canada, par le biais du programme du Centre des Compétences futures, est assuré, le Centre d’expertise a été lancé en septembre 2022.

Career Development Professional Centre

Help us cultivate a community we all enjoy by reviewing and following the Code of Conduct.  

Our Purpose  

Thank you for being a part of the online CDPC social learning community. To ensure that all members have the best possible experience, we have a few ground rules that we ask everyone to adhere to. This code of conduct applies equally to every person in the community and is intended to foster an online space that is inclusive, safe, and welcoming to all. 

Community Rules 

Be welcoming 

We strive to be a community that welcomes and supports people of all backgrounds and identities. We aim to create and facilitate a community that promotes excellence and innovation in career and workforce development. Please extend respect to all members; we all come from different backgrounds and levels of knowledge and there is no such thing as a stupid question. 

Be respectful 

We won’t all agree all the time, but when we disagree don’t let those disagreements turn into personal attacks. A community where people feel uncomfortable or threatened will not be a productive one. Instead, when having discussions in the online community, create productive conversations around the content being presented, not the person behind the content. Any post that is determined to be “hate speech” towards any individual or group will be deleted, and the user account may be locked until an investigation regarding the post has been concluded. The user may be given a written warning or removed from the CPDC community platform depending on the findings of the investigation.  

Hate Speech could include and is not limited to:  

  • Violent threats or language directed against another person 
  • Discriminatory jokes, language, or materials 
  • Defamatory or abusive language or materials 
  • Profane or illegal materials 
  • Advocating for, or encouraging, any of the above behavior 

A good rule of thumb is to never post anything that you wouldn’t be comfortable with the world seeing or that you wouldn’t want anyone knowing came from you. We ask that you keep in mind the focus of this community, which is building excellence and innovation in career and workforce development for all individuals.  

Be considerate of the purpose of the community 

This community will be focused on building excellence and discussing innovation in the career and workforce development field. The goal of this community is to communicate goals, challenges, constructive feedback, and questions in relation to career and workforce development. The community should be a place for continued learning and development as well as a place to discuss the future of our field (solicitation without written consent by the Project or Advisory team, is strictly prohibited). Any post that is determined to be soliciting any individual or group will be deleted, and the user account may be locked until an investigation regarding the post has been concluded. The user may be given a written warning or removed from the CPDC community platform depending on the findings of the investigation. 

Post your discussions or documents in the most appropriate group or topic 

Make reasonable efforts to ensure that posts and materials are allocated to the appropriate group or topic. This will prevent cluttering the community and make it easier for everyone to find the information that they are seeking. Individuals who do this repeatedly will be contacted by one of the group admins and asked to follow these guidelines.  

Privacy and Release of Information  

CDPC-CEDC will not release your information to any third-party agencies.  

Group Admins 

There are four group admins who are available to you. Below are their names and their spoken language. 

Heather Powell | Anglophone 

Gabrielle St-Cyr | Francophone/Anglophone 

Florence Desrochers | Francophone/Anglophone

Muriel Andoblé-Yao | Francophone

Thank you and welcome to the CDPC Community!